Mattias Härenstam Abendland

Dette er en enda ikke avsluttet serie med selvportretter i tresnitt. Motivene er intime og personlige med innslag av hverdagssurrealisme og svart humor. Men de er like mye en politisk satire over strømninger i samtiden.

Abendland betyr ordrett Aftenlandet på tysk, men den egentlige betydningen er en gammeldags betegnelse for den vestlige verden (solen går ned i vest – Abendland – og opp i øst – Morgenland). Begrepet er kanskje mest kjent gjennom Oswald Spenglers bok Der Untergang des Abendlandes (1918 – 1923), hvor han skisserer en kulturhistorie preget av sivilisasjonenes vekst og fall og der vesten står før tur. Boken har hatt og har fortsatt stor innflytelse i høyreekstreme kretser. Nå senest ble begrepet brukt av Pegida-bevegelsen (Pegida = Patriotische Europäer Gegen die Islamisierung Des Abendlandes, altså ”Patriotiske europeere mot islamiseringen av vesten”).

Mattias Härenstam er født 1971 i Göteborg, Sverige og er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen. Han arbeider med tresnitt, skulptur og film. Härenstam har laget en rekke utstillinger i både inn- og utland og har vært nominert til bl. a. Lorck Schive Kunstpris, Amandaprisen og The Queen Sonia Print Award. Mattias bor og arbeider i Oslo og har senest levert permanente skulpturer til nyåpningen av Universitetsmuseet i Bergen, avdeling for naturhistorie høsten 2019.

Mattias Härenstam, was born in 1971 in Gothenburg, Sweden and studied at the Art Academy in Bergen. He works with woodcuts, sculpture and video. Härenstam has showed at several art institutions in both domestic and abroad and was nominated for the Lorck Schive Art Award, the Amanda award and the Queen Sonia Print Award. Mattias lives and works in Oslo. At the time of this exhibition he was working new permanent sculptures for the Nature historical Museum in Bergen.

fill outline half arrow