03.06.25
I sine banebrytende presentasjoner for de prestisjefylte Andrew Mellon Lectures 2021, med tittelen Contact: Art and the Pull of Print, tok Harvard-kunsthistoriker Jennifer L. Roberts et oppgjør med sine kolleger kunsthistorikere og kunstverdenen generelt for deres likegyldighet til, eller til og med forakt for, trykk.
Mot denne likegyldigheten argumenterte hun for at de «tilsynelatende provinsielle, esoteriske operasjonene innen trykkproduksjon faktisk virker i hjertet av noe av den mest fremtredende moderne og samtidskunst på tvers av medier» (Roberts, 2024, s. 3). I sin tilnærming til å bevise trykkens relevans fremhevet hun «skapelses»-delen av trykkproduksjon og dens tekniske aspekter. De sistnevnte, som ofte fremstilles som trykkproduksjonens alfa og omega, blir belyst i deres «dype sammenveving … i det konseptuelle, det filosofiske, det teoretiske og det politiske» (ibid.).
Til tross for trykkproduksjonens høye status i Norge, vil forelesningen kort se på årsakene til den bredere marginaliseringen av trykk og deretter gi eksempler på det utvidede feltet for trykkproduksjon som ikke bare omfavner, men også fremmer multi- og tverrfaglige praksismodeller, preget av heterogenitet og relasjonalitet, samtidig som de er forankret i eller beholder en spesifikk «printerlighet».
Sist, men ikke minst, vil forelesningen gå dypere inn i noen av trykkens materielle og skapende operasjoner, dens merkelige, til og med «bisarre» egenskaper, og deres konnotasjonelle egenskaper som gir den den potensialen og den ukjente valutaen som Roberts tilskriver den.
Ruth Pelzer-Montada, PhD, er en kunstner og foreleser i samtidskunst og teori ved School of Art, Edinburgh College of Art, University of Edinburgh. Hun har publisert flere artikler og katalogessays om trykk og samtidskunst, og er redaktør for Perspectives on contemporary printmaking. Critical writing since 1986, utgitt av Manchester University Press, 2018.
Ruths forskningsprofil: https://www.research.ed.ac.uk/en/persons/ruth-pelzer-montada