Det norrøne ordet los betyr oppløsningen av en hær, og antyder soldater som faller ut av formasjonen for å dra hjem i våpenhvile med den vide verden.
Losing things is about the familiar falling away, getting lost is about the unfamiliar appearing. To lose yourself: a voluptuous surrender, lost in your arms, lost to the world, utterly immersed in what is present so that its surroundings fade away. In Walter Benjamin’s terms, to be lost is to be fully present, and to be fully present is to be capable of being in uncertainty and mystery. And one does not get lost but loses oneself, with the implication that it is a conscious choice, a chosen surrender, a psychic state achievable through geography. That thing the nature of which is totally unknown to you is usually what you need to find, and finding it is a matter of getting lost.
― Rebecca Solnit, A Field Guide to Getting Lost
Skogen blir ofte referert til som et symbol på det ubevisste. I løpet av min tid på Trykkeriet har jeg mistet meg selv i skogene rundt byen. Jeg har koblet meg på det ufattelige mangfoldet av nyanser og dialoger som foregår gjennom kjemi, fargesignaler, lukt og elektriske impulser.
Utstillingen består av flere serier, alle trykket på tekstil med farger hentet fra skogen. Levende og reaktive farger samspiller med de kjemiske balanseforholdene som fanger de flyktige øyeblikkene.
Båret av et materiell og biologisk vendepunkt utforsker utstillingen transformasjon og virkelighetens og selvet sin flytende natur. Inspirert av ideen om et soldrevet system, henter verkene kraft fra skogen som et dynamisk økosystem. Med et ikke-dualistisk tankesett plasserer jeg alle livsformer og omstendigheter som innvevde i hverandre.
Ved å omfavne det uforutsigbare samspillet mellom naturlige materialer, blir hvert trykk et levende fragment formet av omstendigheter, tid og usette krefter. Utstillingen åpner for sanselige møter med den poetiske kompleksiteten i verden rundt oss og hvordan vi oppfatter virkeligheten.
Litten Nystrøm
•••••••••••••••••••